Disleksi, temel
olarak okuma, yazma ve heceleme ile ilgili sorunlara neden olan yaygın bir
öğrenme güçlüğüdür. Okuma güçlüğü olarak da adlandırılan disleksi, beynin dili
işleyen alanlarındaki bireysel farklılıkların bir sonucudur. Disleksisi
olan öğrenciler oldukça zeki, oldukça sözel, ortalamanın üzerinde dinleme
anlama becerileri veya kelime dağarcığı sergileyebilirler. Bu nedenle okuma
güçlükleri beklenmedik olma eğilimindedir.Ek olarak, birçok insan disleksi olan
tüm bireylerin harfleri veya kelimeleri tersten gördüğüne inanır.
Çocuğunuz okula
başlamadan önce disleksi belirtilerini tanımak zor olabilir, ancak bazı erken
ipuçları bir soruna işaret edebilir. Çoğu çocuk, anaokuluna veya birinci sınıfa
kadar okumayı öğrenmeye hazır olsa da, disleksi olan çocuklar genellikle o
zamana kadar okumayı öğrenmekte zorlanırlar. Çocuğunuzun okuma seviyesi,
çocuğunuzun yaşına göre beklenenin altındaysa veya başka disleksi belirtileri
fark ederseniz, en kısa zamanda bir uzmana danışın.Disleksi teşhis
edilmediğinde ve tedavi edilmediğinde, çocukluktaki okuma güçlükleri
yetişkinliğe kadar devam eder.
Disleksi olan
iki öğrenci aynı olmayacaktır. Farklı şiddet seviyelerinde farklı güçlü ve
zayıf yönleri olacaktır. Buna göre, öğretimin yoğunluğu (müdahale için
belirlenen gün sayısı, seansların uzunluğu veya grup büyüklüğü) öğrencilerin
beceri düzeyine ve ilerleme hızına göre değişmelidir. İyi haber şu ki,
uygun müdahaleyle, etkilenen öğrencilerin büyük çoğunluğu etkili okuyucular olacaktır.
Disleksi teşhisi konulduktan sonra,
tedaviye mümkün olan en kısa süredebaşlanmalıdır. Mümkün olduğunca sık
yapılan bireysel terapi seansları en iyi sonuçları verir.
Grup terapisi tek seçenekse, grup ne
kadar küçükse o kadar iyidir (ideal olarak üçten fazla
olmamalıdır). Çocuğunuz okulda ilerledikçe okuma ve yazma taleplerinin
arttığı ve değiştiği göz önüne alındığında, müdahale devam etmelidir.
·
Başarılı müdahalenin anahtarı,
çocuğunuzun özel öğrenme ihtiyaçlarına dayanan sistematik, bireyselleştirilmiş
bir tedavi planının geliştirilmesidir.
·
Tanısal değerlendirmedeki performans,
bireysel terapi hedeflerinin tasarımı hakkında bilgi verir.
·
Hedefler ölçülebilir olmalıdır.
·
İlerleme düzenli aralıklarla
değerlendirilmeli ve tedavi hedefleri uygun şekilde ayarlanmalıdır.
·
Müdahale, dil ve okuryazarlık
becerilerinin iyileştirilmesinde literatürde kanıtlandığı gibi en iyi
uygulamaları kullanmalıdır.
·
Müdahale, özellikle bireysel hedeflere
yönelik olarak tasarlanmış bilgisayar programlarını içerebilir.
Doğru türde bir yardımla çocuğunuzun
dil, okuma, heceleme ve yazma becerilerini geliştirebileceğini biliyoruz. Siz
de yardım almaktan çekinmeyin, başarı burada başlıyor!